Правилник о компетенцијама за запослене у Mинистарству унутрашњих послова
На основу члана 17. став 1. и члана 24. став 2. Закона о Влади ("Службени гласник РС", бр. 55/05, 71/05 - исправка, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 - УС, 72/12, 7/14 - УС и 44/14) и члана 129. став 3, а у вези са чланом 130. став 1. тачка 3) и члана 196. став 3. Закона о полицији ("Службени гласник РС", број 6/16),
Министар унутрашњих послова доноси Правилник о компетенцијама за запослене у Mинистарству унутрашњих пословаПравилник је објављен у "Службеном гласнику РС", бр. 52/2016 од 6.6.2016. године, а ступио је на снагу 14.6.2016.
Члан 1.
Овим правилником прописују се компетенције за запослене у Министарству унутрашњих послова (у даљем тексту: Министарство).Члан 2.
Компетенција представља скуп знања и вештина, црта личности и способности који обликују понашање запосленог и воде постизању очекиваних резултата на радном месту. Компетенције које се односе на специфична знања и вештине (у даљем тексту: техничке компетенције) потребних за делотворно обављање послова и задатака одређеног радног места, утврђују се у складу са законом и посебним прописима. Компетенције које представљају скуп понашања - црте личности и способности (у даљем тексту: базичне компетенције) потребних за делотворно обављање послова и задатака одређеног радног места, које је неопходно да имају сви запослени у Министарству, утврђују се, у складу са законом, овим правилником. Прописане техничке компетенције и базичне компетенције саставни су део описа посла радног места за запослене у Министарству.Члан 3.
За све запослене у Министарству прописује се шест базичних компетенција, и то: служење грађанима; управљање променом; управљање учинком; лична делотворност; доношење одлука и рад са другима и руковођењеЧлан 4.
Компетенције се исказују, процењују, прате и развијају у складу са одређеним индикаторима. Индикатори базичних компетенција су показатељи понашања на основу којих се утврђује да ли запослени има или нема предвиђене компетенције. Компетенције за руководећа радна места и за извршилачка радна места, разликују се по индикаторима. Базичне компетенције за запослене у Министарству унутрашњих послова, односно њихова дефиниција, сврха и индикатори, одштампани су уз овај правилник (Прилог), који чини његов саставни део.Члан 5.
Овај правилник ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у "Службеном гласнику Републике Србије". Број 3976/16-6 У Београду, 27. маја 2016. годинеМинистар, др Небојша Стефановић, с.р.
БАЗИЧНЕ КОМПЕТЕНЦИЈЕ ЗА ЗАПОСЛЕНЕ У МИНИСТАРСТВУ УНУТРАШЊИХ ПОСЛОВА | ||||||
КОМПЕТЕНЦИЈА | ДЕФИНИЦИЈА И СВРХА КОМПЕТЕНЦИЈЕ | ИНДИКАТОРИ ПО НИВОИМА | ||||
ИЗВРШИОЦИ | РУКОВОДИОЦИ | |||||
Руководилац оперативног нивоа | Руководилац средњег нивоа | Руководилац високог нивоа | Руководилац стратешког нивоа | |||
Служење грађанима | ДЕФИНИЦИЈА: Потенцијал да се разумеју потребе грађана (и јавности) и запослених у Министарству (и организације). СВРХА: Стицање поверења у рад полиције | Разуме важности свог посла за добробит грађана и колега. | Разуме важности свог посла за добробит грађана и колега. | Разуме важности свог посла за добробит грађана, запослених и организације. | Разуме важности свог посла за добробит организације и јавности. | Разуме важности свог посла за добробит организације и јавности. |
Реагује правовремено. | Реагује правовремено. | Реагује правовремено. | Одговорно и правовремено реагује на захтеве јавности. | Одговорно и правовремено реагује на захтеве јавности. | ||
Препознаје потребе грађана и запослених. | Препознаје потребе грађана и запослених. | Препознаје потребе грађана, запослених и организације. | Препознаје потребе организације и јавности. | Препознаје потребе организације и јавности. | ||
Постављањем питања проверава да ли је разумео грађане и запослене. | Постављањем питања проверава да ли је разумео грађане и запослене. | Постављањем питања проверава да ли је разумео грађане и запослене. | Промовише интересе организације у јавности и интересе јавности унутар организације. | Успоставља двосмерну комуникацију са јавношћу. | ||
Примењује планове и циљеве из своје надлежности, у складу са потребама грађана. | Усклађује планове и циљеве из своје надлежности, са захтевима грађана. | Усклађује могућности организације са потребама грађана. | Објашњава јавности начин употребе финансијских средстава у организацији. | Балансира друштвене потребе са финансијским ограничењима. | ||
Личним примером доприноси поверењу јавности у рад полиције. | Личним примером доприноси поверењу јавности у рад полиције. | Личним примером доприноси поверењу јавности у рад полиције. | Наступом и личним примером доприноси поверењу јавности у рад полиције. | Наступом и личним примером доприноси поверењу јавности у рад полиције. | ||
Управљање променом | ДЕФИНИЦИЈА: Поступно планиран напор у прихватању иновација. СВРХА: Позитивно и конструктивно реаговање на промене и нове захтеве. | Усваја и спроводи нове идеје. | Уочава области рада које треба унапредити. | Препознаје и развија нове системе и процедуре. | Креира системе рада у складу са визијом. | Креира визију и иницира промену. |
Преузима одговорност за своју улогу у промени. | Преузима одговорност за своју улогу у промени. | Постепено и контролисано спроводи процес промене. | Преузима одговорност за промену и ризике. | Преузима одговорност за промену и ризике. | ||
Разуме потребу и корист од промене. | Показује иницијативу за унапређење резултата рада. | Усклађује потребе и могућности за променом. | Обезбеђује ресурсе за спровођење промене. | Обезбеђује ресурсе за спровођење промене, реализацију стратешких циљева. | ||
Прилагођава се на нове захтеве и начине рада. | Подстиче сараднике на нове идеје. | Користи расположиве ресурсе, да би спровео промену. | Даје јасне смернице сарадницима у свим фазама промене. | Даје јасне смернице сарадницима у свим фазама промене. | ||
Спреман је да преузме нове улоге и одговорности у раду. | Прилагођава се на нове захтеве и начине рада. | Преузима одговорност за своју улогу у промени. | Подстиче руководиоце да преузму одговорност у управљању променом. | Показује личну посвећеност и веру у промене. | ||
Користи расположиве ресурсе, да би спровео промену. | Предвиђа и отклања ризике у управљању променом. | Балансира традиционалне и нове начине у приступу раду. | ||||
Усваја и спроводи нове идеје. | Подстиче запослене да преузму одговорност у управљању променом. | Показује личну посвећеност и веру у промене. | ||||
Управљање учинком | ДЕФИНИЦИЈА: Континуирано праћење радног постигнућа. СВРХА: Унапређење процеса и ефеката рада. | Разуме задате циљеве. | Поставља јасне и мерљиве циљеве. | Поставља циљеве за своју организациону јединицу. | Одређује циљеве за спровођење стратегије. | Доноси стратегије у складу са визијом. |
Оптимално користи расположиве ресурсе при остварењу задатака. | Прати фазе процеса рада. | Одређује приоритете. | Прати поступак остварења стратешких цињева у складу са роковима. | Обезбеђује ресурсе за реализацију стратегије. | ||
Препознаје приоритете. | При дефинисању циљева придржава се реалних временских рокова. | Поставља циљеве који унапређују процес рада. | Обезбеђује ресурсе за реализацију циљева. | Узима у обзир претходна искуства добрих пракси. | ||
Поштује временске рокове. | Препознаје и отклања застоје у раду. | Одговоран за остваривање организационих циљева. | Препознаје приоритете у односу на постављене организационе циљеве. | |||
Тражи смернице када је потребно. | Препознаје приоритете. | Препознаје и отклања застоје у раду. | Узима у обзир претходна искуства добрих пракси. | |||
Препознаје и извештава о застоје у раду. | Оптимално користи расположиве ресурсе. | Узима у обзир претходна искуства добрих пракси. | ||||
Прати фазе процеса рада. | Оптимално користи расположиве ресурсе. | |||||
Лична делотворност | ДЕФИНИЦИЈА: Усклађивање сопствених компетенција са стручним и етичким захтевима радног места. СВРХА: Професионализам (висок ниво успешности) на радном месту. | Поуздано и одговорно поступа у извршавању радних задатака. | Стрпљив је и концентрисан у пословима који захтевају дуже ангажовање. | Доследан је у поступању. | Учи и унапређује се. | Управља професионалним стресом. |
Поступа у делокругу своје надлежности. | Учи из својих претходних искустава. | Одлучан је и показује самопоуздање приликом изазова. | Подноси несигурност, неизвесност и притиске ситуација. | Отворено приступа сложеним ситуацијама. | ||
Стрпљив је и концентрисан у пословима који захтевају дуже ангажовање. | Уочава сопствена ограничења-није сујетан. | Подноси несигурност, неизвесност и притиске ситуација. | Одлучан је и показује самопоуздање приликом изазова. | Доноси одлуке и када су непопуларне и тешке. | ||
Учи из својих претходних искустава. | У кризи остаје смирен и јасно мисли. | Учи и унапређује се. | Контролише емоције и не улази у расправе. | |||
Уочава сопствена ограничења - није сујетан. | Када је потребно преузима контролу над ситуацијом и показује ауторитет | Контролише емоције и не улази у расправе. | Доноси одлуке и када су непопуларне и тешке. | |||
У кризи остаје смирен и јасно мисли. | Доследан је у поступању | Доноси одлуке и када су непопуларне и тешке. | Доследан је у поступању. | |||
Учи и развија знање и вештине. | Спроводи одлуке и када су непопуларне и тешке. | Уочава сопствена ограничења - није сујетан. | ||||
Одупире се притиску да донесе одлуку на брзину, када је потребно више времена. | ||||||
Доношење одлука | ДЕФИНИЦИЈА: Конструктивно реаговање након разматрања свих потребних информација. СВРХА: Функционисање и унапређење система. | Сакупља информације и проверава њихову поузданост. | Сакупља информације и проверава њихову поузданост. | Систематичан је у приступу. | Прикупља различита виђења ситуација и ствара слику проблема. | Узима у обзир све важне изворе информација из организације. |
Прави разлику између битних и небитних информација. | Прави разлику између битних и небитних информација. | Дефинише проблем и открива узроке. | Истражује и открива важне чињенице које нису одмах доступне. | Узима у обзир друштвени контекст. | ||
Када је потребно, самостално доноси одлуке из своје надлежности. | Одлуке доноси правовремено. | Дели информације. | Успоставља систем адекватне размене информација. | Узима у обзир интерес Министарства. | ||
Одлуке из своје надлежности доноси правовремено. | Одговоран је за донете одлуке. | Узима у обзир могуће резервне планове за решавање задатака. | Предвиђа ризике и последице на основу расположивих информација. | Врши процену ризика, трошкова и добробити. | ||
Предвиђа ризике и последице одлука и информише непосредног руководиоца. | Предвиђа ризике и последице одлука. | Образлаже донете одлуке. | Одговоран је за донете одлуке. | |||
Налази нове начине да реши проблем. | Добро процењује ризике. | Образлаже донете одлуке. | ||||
Узима у обзир расположиве ресурсе. | ||||||
Одговоран је за донете одлуке. | ||||||
Рад са другима и руковођење | ДЕФИНИЦИЈА: Рад са другима - успешно комуницирање и грађење стабилних односа са другима. Руковођење - пружање јасних смерница, делегирање, мотивисање и развој запослених. СВРХА: Рад са другима - успостављање добрих међуљудских односа са запосленима и грађанима. Руковођење - унапређење функционисања запослених. | Говори јасно и разумљиво. | Додељује задатке у складу са компетенцијама запослених. | Додељује задатке у складу са компетенцијама запослених. | Подстиче и подржава сараднике да развију вештине руковођења. | Инспирише сараднике. |
Сарађује са колегама размењујући знања, информација и искуства. | Говори јасно, разумљиво и недвосмислено. | Говори јасно, разумљиво и недвосмислено. | Говори јасно, разумљиво и недвосмислено. | Уважава различитости и промовише једнакости(у односу на пол, расу, статус, религију, позицију и сл.). | ||
Уважава различитости и промовише једнакости (у односу на пол, расу, статус, религију, позицију и сл.). | Развија међусобно поверење међу запосленима. | Развија међусобно поверење међу запосленима. | Тражи и даје повратну информацију. | Уважава различитости у ставовима и мишљењима | ||
Изражава своје мишљење уважавајући друге. | Подстиче запослене на развијање личне одговорности и потенцијала. | Обезбеђује да се компетентним сарадницима пружи шанса за даљи развој и/или напредовање. | Обезбеђује да се компетентним сарадницима пружи шанса за даљи развој и/или напредовање. | Комуницира са јавношћу јасно и недвосмислено.. | ||
Води рачуна о утицају свог понашања на друге. | Уважава различитости у ставовима и мишљењима. | Уважава различитости у ставовима и мишљењима. | Уважава различитости у ставовима и мишљењима. | |||
Уважава различитости у ставовима и мишљењима | Тражи и даје повратну информацију. | Тражи и даје повратну информацију. | Инспирише сараднике. | |||
Разуме своју улогу у тиму. | Уважава различитости и промовише једнакости(у односу на пол, расу, статус, религију, позицију и сл.). | Уважава различитости и промовише једнакости(у односу на пол, расу, статус, религију, позицију и сл.). | Уважава различитости и промовише једнакости(у односу на пол, расу, статус, религију, позицију и сл.). | |||
Конструктивно одговара на примедбе са којима се сусреће. | Конструктивно одговара на примедбе са којима се сусреће. | Ефикасно води групну дискусију. | ||||
Објективан је и непристрастан у односу са запосленима. | Објективан је и непристрастан у односу са запосленима. | |||||
Препознаје и вреднује марљивост и истрајност сарадника. | Ефикасно води групну дискусију. |