Sindikalna ponuda
Ukupan br. članova: 29.443 Aktivan br. članova: 15.974

Nezavisni Sindikat Policije

Dobrodošli na sajt Nezavisnog sindikata policije!

Drugi prednacrt Zakona o policiji 24.feb 2015.

 

I OSNOVNE ODREDBE

 
  1. Predmet zakona
 Član 1. Ovim zakonom uređuje se organizacija, nadležnost i način obavljanja unutrašnjih poslova, kao i organizacija i nadležnost policije, policijski poslovi, policijska ovlašćenja, funkcija upravljanja ljudskim resursima, kontrola rada zaposlenih, finansiranje, saradnja sa drugim subjektima.  
  1. Pojam unutrašnjih i policijskih poslova
 Član 2. Unutrašnji poslovi su zakonom utvrđeni poslovi čijim obavljanjem se ostvaruje bezbednost građana i imovine i obezbeđuje ostvarivanje Ustavom i zakonom utvrđenih ljudskih i manjinskih prava i sloboda građana. Unutrašnje poslove državne uprave vrši Ministarstvo unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: „Ministarstvo“). Unutrašnji poslovi obavljaju se na način kojim se svakom građaninu Republike Srbije obezbeđuje jedanaka zaštita i ostvarivanje njegovih Ustavom utvrđenih sloboda i prava. Policijski poslovi su zakonom utvrđeni poslovi državne uprave koje obavlja policija primenom policijskih ovlašćenja i vršenjem policijskih mera i radnji, za čije se obavljanje u Ministarstvu unutrašnjih poslova obrazuje Direkcija policije.   Član 3. Policijski poslovi, u smislu ovog zakona, jesu:
  • preventivne aktivnosti u cilju prevencije kriminala i unapređenja bezbednosti u lokalnoj zajednici;
  • bezbednosna zaštita života, prava i sloboda građana, zaštita imovine, kao i podrška vladavini prava;
  • sprečavanje, otkrivanje i rasvetljavanje krivičnih dela, prekršaja i drugih delikata (u daljem tekstu: krivična dela i prekršaji), otkrivanje imovine proistekle iz krivičnog dela, ostali vidovi borbe protiv organizovanog kriminala, terorizma i drugih pojavnih oblika kriminala;
  • otkrivanje i hvatanje učinilaca krivičnih dela i prekršaja i drugih lica za kojima se traga i privođenje nadležnim organima; obezbeđivanje dokaza, njihova analiza, forenzičko veštačenje upotrebom savremenih forenzičkih metoda i evidencija;
  • održavanje javnog reda, sprečavanje nasilja na sportskim priredbama, sprovođenje rada policije u lokalnoj zajednici, pružanje pomoći u izvršenjima nadležnim organima, fizičkim i pravnim licima u skladu sa posebnim zakonima;
  • izvršavanje poslova utvrđenih propisima o oružju, privatnom obezbeđenju i detektivskoj delatnosti;
  • obezbeđivanje određenih javnih skupova, ličnosti, organa, objekata i prostora;
  • regulisanje, kontrola, pružanje pomoći i nadzor u saobraćaju na putevima i drugi poslovi iz propisa o bezbednosti saobraćaja;
  • kontrola državne granice, poslovi u vezi sa kretanjem i boravkom stranaca, poslovi azila, prekograničnog kriminala, iregularnih migracija i readmisije;
  • poslovi međunarodne operativne policijske saradnje;
  • bezbednosna i kontraobaveštajna zaštita Ministarstva,
  • izvršavanje drugih zadataka utvrđenih zakonom i podzakonskim aktom donetim na osnovu ovlašćenja iz zakona.
Ministar propisuje način obavljanja policijskih poslova i daje uputstva i obavezne instrukcije za njihovo obavljanje.  
  1. Načela rada
  Član 4. Rad Ministarstva je javan. Ministarstvo je dužno da javnosti omogući uvid u svoj rad, osim u slučaju kada su u pitanju istrage ili kada bi to onemogućilo neometan operativni rad policije. Policijski poslovi obavljaju se sa ciljem i na način da se svakom obezbedi jednaka zaštita bezbednosti, prava i sloboda, primeni zakon i podrži vladavina prava. Obavljanje policijskih poslova zasniva se na načelima profesionalizma, saradnje, zakonitosti u radu i srazmernosti u primeni policijskih ovlašćenja, kao i na principu supsidijarnosti, odnosno rada sa najmanjim štetnim posledicama. U obavljanju policijskih poslova policija se pridržava nacionalnih standarda policijskog postupanja, zahteva utvrđenih zakonima i drugim propisima i aktima Republike Srbije, kao i međunarodnim ugovorima i konvencijama koje je usvojila Republika Srbija. Pri obavljanju policijskih poslova policija se pridržava i međunarodnih standarda policijskog postupanja, a naročito zahteva utvrđenih međunarodnim aktima koji se odnose na: dužnost služenja građanima i lokalnoj zajednici; poštovanje zakonitosti i suzbijanje nezakonitosti; ostvarivanje ljudskih prava; nediskriminaciju pri izvršavanju policijskih zadataka; ograničenost i uzdržanost u upotrebi sredstava prinude; zabranu mučenja i primene nečovečnih i ponižavajućih postupaka; pružanje pomoći nastradalim licima; obavezu zaštite poverljivih podataka; obavezu odbijanja nezakonitih naređenja i otpor podmićivanju, korupciji.  
  1. Civilna kontrola policije
 Član 5. Narodna skupština, odnosno izvršni organ Republike, skupština i izvršni organ jedinica teritorijalne autonomije i lokalne samouprave:
  • razmatra izveštaj o stanju bezbednosti u Republici Srbiji, pokrajini, odnosno gradu i gradskoj opštini;
  • zauzima stavove o prioritetima za bezbednost ljudi i imovine u Republici Srbiji, pokrajini, odnosno gradu i gradskoj opštini i, s tim u vezi, podnosi predloge rukovodiocu nadležne organizacione jedinice Ministarstva.
Rukovodilac nadležne organizacione jedinice u saradnji sa organima iz stava 1. ovog člana obezbeđuje informisanje o stanju bezbednosti i vodi računa o zastupljenosti u saradnji pripadnika nacionalnih manjina i različitih etničkih, kulturnih, verskih i drugih grupa sa područja organizacione jedinice policije. U cilju ispunjenja ciljeva iz stava 1. i 2. ovog člana skupština, odnosno izvršni organ teritorijalne autonomije i lokalne samouprave može osnovati savetodavna tela. Rukovodilac nadležne organizacione jedinice policije je dužan da pri planiranju i odlučivanju razmotri i uzme u obzir i stavove o prioritetima za bezbednost ljudi i imovine, koje zauzmu organi iz stava 1. ovog člana.  II SARADNjA SA DRUGIM SUBJEKTIMA 
  1. Saradnja policije
  Član 6. Ministarstvo neposredno sarađuje sa drugim organima i službama bezbednosti u Republici Srbiji. Radi razvijanja međusobne saradnje, odnosno partnerstva, ministar može sporazumno sa organima i subjektima iz stava 1. ovog člana da donosi odgovarajuće akte o saradnji i osniva koordinaciona tela od značaja za sprečavanje i otkrivanje delikata i njihovih učinilaca i za ostvarivanje drugih bezbednosnih ciljeva. Saradnja iz stava 1. ovog člana zasniva se na pravima i dužnostima određenim zakonom, na uzajamnom obaveštavanju i izvršavanju zajedničkih zadataka. Oblici i način saradnje utvrđuju se i posebnim aktima organa i službi iz stava 1. ovog člana koje sporazumno donose rukovodioci tih organa i službi, u skladu sa zakonom.  
  1. Saradnja sa Bezbednosno-informativnom agencijom
 Član 7. U skladu sa ovim zakonom, zakonom kojim je regulisan rad Bezbednosno-informativne agencije (u daljem tekstu: Agencija), zakonom kojim je regulisan krivični postupak i drugim zakonima koje primenjuju Ministarstvo i Agencija, ministar i direktor Agencije sporazumno utvrđuju obavezne oblike i način ostvarivanja saradnje Ministarstva i Agencije u pitanjima od interesa za bezbednost ljudi i imovine, odnosno za bezbednost i ustavni poredak Republike Srbije, a naročito:
  • međusobno obaveštavanje, razmenu podataka i saznanja od značaja za izvršavanje zadataka iz nadležnosti Ministarstva, odnosno Agencije;
  • pružanje neposredne fizičke, stručne, tehničke i druge međusobne pomoći, u skladu sa zakonom utvrđenim delokrugom i po prethodnom dogovoru između ministra i direktora Agencije, odnosno lica koja oni ovlaste;
  • preduzimanje zajedničkih mera i aktivnosti od interesa za zaštitu i ostvarivanje bezbednosti ljudi i imovine i bezbednosti Republike Srbije.
 
  1. Saradnja, zaštita prava i pružanje pravne pomoći pojedincima
 Član 8. U obavljanju policijskih poslova dužnost policije je da pojedincima pruži informacije i savete od značaja za njihovu ličnu i imovinsku bezbednost, kao i druga obaveštenja s tim u vezi do kojih je došla, ako to nije u suprotnosti sa zakonom. Pojedinac kome je ugroženo neko od privatnih prava može da se obrati policiji radi zaštite tog prava, ako u konkretnom slučaju nije obezbeđena druga pravna zaštita i ako je ugrožavanje tog prava u vezi sa njegovom ličnom i imovinskom bezbednošću. Policija je dužna da pruži pomoć pojedincu na osnovu zahteva iz stava 2. ovog člana ako je zahtev u skladu sa njenim delokrugom, a ako to nije slučaj, dužna je da zahtev uputi nadležnom organu i podnosioca zahteva o tome obavesti.  
  1. Saradnja sa pojedincima koji pružaju pomoć policiji
  Član 9. Ministarstvo sarađuje neposredno sa pojedincima koji mu pružaju pomoć u obavljanju policijskih poslova. Pojedinac koji prilikom pružanja pomoći iz stava 1. ovog člana bude povređen ili oboli, pa zbog toga odsustvuje sa rada, odnosno postane nesposoban za rad, ima prava iz zdravstvenog, penzijskog i invalidskog osiguranja pod uslovima utvrđenim za policijskog službenika. Ako u pružanju pomoći pojedinac izgubi život njegova porodica ima sva prava iz penzijskog osiguranja, kao i porodica policijskog službenika koji je izgubio život u vršenju ili povodom vršenja poslova. Pojedinac koji prilikom pružanja pomoći pretrpi štetu, ima u skladu sa zakonom pravo na naknadu materijalne štete koju je pretrpeo zbog pružanja pomoći. Ako se protiv pojedinca povodom pomoći koju je pružio vodi krivični ili prekršajni postupak, Ministarstvo je dužno da mu obezbedi pravnu i drugu neophodnu pomoć u vezi sa vođenjem postupka. Ministarstvo odgovara za štetu koju pojedinac prilikom pružanja pomoći Ministarstvu nanese trećim licima.  
  1. Rad policije u zajednici
  Član 10. Ministarstvo i Direkcija policije obezbeđuju strukturne i organizacione uslove za primenu osnovnog operativnog modela rada policije u lokalnoj zajednici. Policija ostvaruje saradnju u skladu sa zakonom, drugim propisom i prema profesionalnim smernicama koje uputstvom daje ministar. Policija sarađuje sa organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i drugim državnim organima, u cilju razvoja, prevencije kriminala i unapređenja bezbednosti ljudi i imovine, kroz održavanje sastanaka i planiranje i realizovanje zajedničkih aktivnosti. Policija sarađuje sa drugim organima i ustanovama, nevladinim i drugim organizacijama, manjinskim i drugim organizovanim grupama i samoorganizovanim pojedincima radi razvijanja partnerstva, razvoja prevencije kriminala, unapređenja bezbednosti ljudi i imovine i ostvarivanje drugih bezbednosnih ciljeva. Policija doprinosi osnivanju i pruža podršku u radu organa i tela u okviru jedinica lokalne samouprave za razvoj prevencije kriminala i ostvarivanju bezbednosnih potreba lokalnih zajednica.  
  1. Značenje izraza u zakonu
 Član 11. Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sledeće značenje:
  • Policijski službenik je zaposleni koji ima pravo da primenjuje policijska ovlašćenja;
  • Policijska obuka osnovnog nivoa obuhvata proces sticanja znanja, vrednosti, veština, sposobnosti, stavova i ponašanja usvojenih na osnovu programa u skladu sa propisima o policiji i o obrazovanju;
  • Policijsko ovlašćenje je pravo policijskog službenika da preduzime mere i radnje u slučajevima predviđenim zakonom i na način propisan podzakonskim propisima;
  • Policijske mere su aktivnosti policije koje su propisima određene kao takve i koje za cilj imaju sprovođenje zakona, ostvarivanje bezbednosti građana i podršku vladavini prava u demokratskom društvu;
  • Operativna procena unutrašnje bezbednosti je osnovni strateški dokument koga usvaja područna policijska uprava na godišnjem nivou, koji sadrži procenu stanja bezbednosti na teritoriji za koju je osnovana područna policijska uprava, sa identifikovanim rizicima, pretnjama i šteti, predviđanjem razvoja stanja bezbednosti, procenom efikasnosti mera i radnji preduzetih u prethodnom periodu i predlogom prioriteta sa preporukama o merama i radnjama. Operativna procena se dostavlja Direkciji policije i služi kao osnov za izradu Strateške procene unutrašnje bezbednosti;
  • Strateškaprocenaunutrašnjebezbednosti je osnovni strateški dokument koji, u saradnji sa drugim osnovnim organizacionim jedinicama Ministarstva, priprema Direkcija policije za trogodišnji period sa obavezom ažuriranja na godišnjem nivou, koji predstavlja osnovu za Strateški plan Ministarstva i za operativne planove područnih policijskih uprava. Strateška procena sadrži procenu efikasnosti mera i radnji preduzetih u prethodnom periodu, procenu identifikovanih rizika, pretnji i štete po unutrašnju bezbednost Republike Srbije u narednom trogodišnjem periodu, prioritete i smernice za operativni rad, kao i analizu potrebnih kapaciteta na nivou sedišta Direkcije policije i svih područnih policijskih uprava;
  • StrategijarazvojaMUP-a je osnovni strateški dokument na nivou Ministarstva unutrašnjih poslova koji se priprema
1817