Pravilnik o kompetencijama za zaposlene u Ministarstvu unutrašnjih poslova
Na osnovu člana 17. stav 1. i člana 24. stav 2. Zakona o Vladi ("Službeni glasnik RS", br. 55/05, 71/05 - ispravka, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 - US, 72/12, 7/14 - US i 44/14) i člana 129. stav 3, a u vezi sa članom 130. stav 1. tačka 3) i člana 196. stav 3. Zakona o policiji ("Službeni glasnik RS", broj 6/16),
Ministar unutrašnjih poslova donosi Pravilnik o kompetencijama za zaposlene u Ministarstvu unutrašnjih poslovaPravilnik je objavljen u "Službenom glasniku RS", br. 52/2016 od 6.6.2016. godine, a stupio je na snagu 14.6.2016.
Član 1.
Ovim pravilnikom propisuju se kompetencije za zaposlene u Ministarstvu unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: Ministarstvo).
Član 2.
Kompetencija predstavlja skup znanja i veština, crta ličnosti i sposobnosti koji oblikuju ponašanje zaposlenog i vode postizanju očekivanih rezultata na radnom mestu. Kompetencije koje se odnose na specifična znanja i veštine (u daljem tekstu: tehničke kompetencije) potrebnih za delotvorno obavljanje poslova i zadataka određenog radnog mesta, utvrđuju se u skladu sa zakonom i posebnim propisima. Kompetencije koje predstavljaju skup ponašanja - crte ličnosti i sposobnosti (u daljem tekstu: bazične kompetencije) potrebnih za delotvorno obavljanje poslova i zadataka određenog radnog mesta, koje je neophodno da imaju svi zaposleni u Ministarstvu, utvrđuju se, u skladu sa zakonom, ovim pravilnikom. Propisane tehničke kompetencije i bazične kompetencije sastavni su deo opisa posla radnog mesta za zaposlene u Ministarstvu.
Član 3.
Za sve zaposlene u Ministarstvu propisuje se šest bazičnih kompetencija, i to: služenje građanima; upravljanje promenom; upravljanje učinkom; lična delotvornost; donošenje odluka i rad sa drugima i rukovođenje
Član 4.
Kompetencije se iskazuju, procenjuju, prate i razvijaju u skladu sa određenim indikatorima. Indikatori bazičnih kompetencija su pokazatelji ponašanja na osnovu kojih se utvrđuje da li zaposleni ima ili nema predviđene kompetencije. Kompetencije za rukovodeća radna mesta i za izvršilačka radna mesta, razlikuju se po indikatorima. Bazične kompetencije za zaposlene u Ministarstvu unutrašnjih poslova, odnosno njihova definicija, svrha i indikatori, odštampani su uz ovaj pravilnik (Prilog), koji čini njegov sastavni deo.
Član 5.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije". Broj 3976/16-6 U Beogradu, 27. maja 2016. godine
Ministar, dr Nebojša Stefanović, s.r.
BAZIČNE KOMPETENCIJE ZA ZAPOSLENE U MINISTARSTVU UNUTRAŠNjIH POSLOVA | ||||||
KOMPETENCIJA | DEFINICIJA I SVRHA KOMPETENCIJE | INDIKATORI PO NIVOIMA | ||||
IZVRŠIOCI | RUKOVODIOCI | |||||
Rukovodilac operativnog nivoa | Rukovodilac srednjeg nivoa | Rukovodilac visokog nivoa | Rukovodilac strateškog nivoa | |||
Služenje građanima | DEFINICIJA: Potencijal da se razumeju potrebe građana (i javnosti) i zaposlenih u Ministarstvu (i organizacije). SVRHA: Sticanje poverenja u rad policije | Razume važnosti svog posla za dobrobit građana i kolega. | Razume važnosti svog posla za dobrobit građana i kolega. | Razume važnosti svog posla za dobrobit građana, zaposlenih i organizacije. | Razume važnosti svog posla za dobrobit organizacije i javnosti. | Razume važnosti svog posla za dobrobit organizacije i javnosti. |
Reaguje pravovremeno. | Reaguje pravovremeno. | Reaguje pravovremeno. | Odgovorno i pravovremeno reaguje na zahteve javnosti. | Odgovorno i pravovremeno reaguje na zahteve javnosti. | ||
Prepoznaje potrebe građana i zaposlenih. | Prepoznaje potrebe građana i zaposlenih. | Prepoznaje potrebe građana, zaposlenih i organizacije. | Prepoznaje potrebe organizacije i javnosti. | Prepoznaje potrebe organizacije i javnosti. | ||
Postavljanjem pitanja proverava da li je razumeo građane i zaposlene. | Postavljanjem pitanja proverava da li je razumeo građane i zaposlene. | Postavljanjem pitanja proverava da li je razumeo građane i zaposlene. | Promoviše interese organizacije u javnosti i interese javnosti unutar organizacije. | Uspostavlja dvosmernu komunikaciju sa javnošću. | ||
Primenjuje planove i ciljeve iz svoje nadležnosti, u skladu sa potrebama građana. | Usklađuje planove i ciljeve iz svoje nadležnosti, sa zahtevima građana. | Usklađuje mogućnosti organizacije sa potrebama građana. | Objašnjava javnosti način upotrebe finansijskih sredstava u organizaciji. | Balansira društvene potrebe sa finansijskim ograničenjima. | ||
Ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije. | Ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije. | Ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije. | Nastupom i ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije. | Nastupom i ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije. | ||
Upravljanje promenom | DEFINICIJA: Postupno planiran napor u prihvatanju inovacija. SVRHA: Pozitivno i konstruktivno reagovanje na promene i nove zahteve. | Usvaja i sprovodi nove ideje. | Uočava oblasti rada koje treba unaprediti. | Prepoznaje i razvija nove sisteme i procedure. | Kreira sisteme rada u skladu sa vizijom. | Kreira viziju i inicira promenu. |
Preuzima odgovornost za svoju ulogu u promeni. | Preuzima odgovornost za svoju ulogu u promeni. | Postepeno i kontrolisano sprovodi proces promene. | Preuzima odgovornost za promenu i rizike. | Preuzima odgovornost za promenu i rizike. | ||
Razume potrebu i korist od promene. | Pokazuje inicijativu za unapređenje rezultata rada. | Usklađuje potrebe i mogućnosti za promenom. | Obezbeđuje resurse za sprovođenje promene. | Obezbeđuje resurse za sprovođenje promene, realizaciju strateških ciljeva. | ||
Prilagođava se na nove zahteve i načine rada. | Podstiče saradnike na nove ideje. | Koristi raspoložive resurse, da bi sproveo promenu. | Daje jasne smernice saradnicima u svim fazama promene. | Daje jasne smernice saradnicima u svim fazama promene. | ||
Spreman je da preuzme nove uloge i odgovornosti u radu. | Prilagođava se na nove zahteve i načine rada. | Preuzima odgovornost za svoju ulogu u promeni. | Podstiče rukovodioce da preuzmu odgovornost u upravljanju promenom. | Pokazuje ličnu posvećenost i veru u promene. | ||
Koristi raspoložive resurse, da bi sproveo promenu. | Predviđa i otklanja rizike u upravljanju promenom. | Balansira tradicionalne i nove načine u pristupu radu. | ||||
Usvaja i sprovodi nove ideje. | Podstiče zaposlene da preuzmu odgovornost u upravljanju promenom. | Pokazuje ličnu posvećenost i veru u promene. | ||||
Upravljanje učinkom | DEFINICIJA: Kontinuirano praćenje radnog postignuća. SVRHA: Unapređenje procesa i efekata rada. | Razume zadate ciljeve. | Postavlja jasne i merljive ciljeve. | Postavlja ciljeve za svoju organizacionu jedinicu. | Određuje ciljeve za sprovođenje strategije. | Donosi strategije u skladu sa vizijom. |
Optimalno koristi raspoložive resurse pri ostvarenju zadataka. | Prati faze procesa rada. | Određuje prioritete. | Prati postupak ostvarenja strateških cinjeva u skladu sa rokovima. | Obezbeđuje resurse za realizaciju strategije. | ||
Prepoznaje prioritete. | Pri definisanju ciljeva pridržava se realnih vremenskih rokova. | Postavlja ciljeve koji unapređuju proces rada. | Obezbeđuje resurse za realizaciju ciljeva. | Uzima u obzir prethodna iskustva dobrih praksi. | ||
Poštuje vremenske rokove. | Prepoznaje i otklanja zastoje u radu. | Odgovoran za ostvarivanje organizacionih ciljeva. | Prepoznaje prioritete u odnosu na postavljene organizacione ciljeve. | |||
Traži smernice kada je potrebno. | Prepoznaje prioritete. | Prepoznaje i otklanja zastoje u radu. | Uzima u obzir prethodna iskustva dobrih praksi. | |||
Prepoznaje i izveštava o zastoje u radu. | Optimalno koristi raspoložive resurse. | Uzima u obzir prethodna iskustva dobrih praksi. | ||||
Prati faze procesa rada. | Optimalno koristi raspoložive resurse. | |||||
Lična delotvornost | DEFINICIJA: Usklađivanje sopstvenih kompetencija sa stručnim i etičkim zahtevima radnog mesta. SVRHA: Profesionalizam (visok nivo uspešnosti) na radnom mestu. | Pouzdano i odgovorno postupa u izvršavanju radnih zadataka. | Strpljiv je i koncentrisan u poslovima koji zahtevaju duže angažovanje. | Dosledan je u postupanju. | Uči i unapređuje se. | Upravlja profesionalnim stresom. |
Postupa u delokrugu svoje nadležnosti. | Uči iz svojih prethodnih iskustava. | Odlučan je i pokazuje samopouzdanje prilikom izazova. | Podnosi nesigurnost, neizvesnost i pritiske situacija. | Otvoreno pristupa složenim situacijama. | ||
Strpljiv je i koncentrisan u poslovima koji zahtevaju duže angažovanje. | Uočava sopstvena ograničenja-nije sujetan. | Podnosi nesigurnost, neizvesnost i pritiske situacija. | Odlučan je i pokazuje samopouzdanje prilikom izazova. | Donosi odluke i kada su nepopularne i teške. | ||
Uči iz svojih prethodnih iskustava. | U krizi ostaje smiren i jasno misli. | Uči i unapređuje se. | Kontroliše emocije i ne ulazi u rasprave. | |||
Uočava sopstvena ograničenja - nije sujetan. | Kada je potrebno preuzima kontrolu nad situacijom i pokazuje autoritet | Kontroliše emocije i ne ulazi u rasprave. | Donosi odluke i kada su nepopularne i teške. | |||
U krizi ostaje smiren i jasno misli. | Dosledan je u postupanju | Donosi odluke i kada su nepopularne i teške. | Dosledan je u postupanju. | |||
Uči i razvija znanje i veštine. | Sprovodi odluke i kada su nepopularne i teške. | Uočava sopstvena ograničenja - nije sujetan. | ||||
Odupire se pritisku da donese odluku na brzinu, kada je potrebno više vremena. | ||||||
Donošenje odluka | DEFINICIJA: Konstruktivno reagovanje nakon razmatranja svih potrebnih informacija. SVRHA: Funkcionisanje i unapređenje sistema. | Sakuplja informacije i proverava njihovu pouzdanost. | Sakuplja informacije i proverava njihovu pouzdanost. | Sistematičan je u pristupu. | Prikuplja različita viđenja situacija i stvara sliku problema. | Uzima u obzir sve važne izvore informacija iz organizacije. |
Pravi razliku između bitnih i nebitnih informacija. | Pravi razliku između bitnih i nebitnih informacija. | Definiše problem i otkriva uzroke. | Istražuje i otkriva važne činjenice koje nisu odmah dostupne. | Uzima u obzir društveni kontekst. | ||
Kada je potrebno, samostalno donosi odluke iz svoje nadležnosti. | Odluke donosi pravovremeno. | Deli informacije. | Uspostavlja sistem adekvatne razmene informacija. | Uzima u obzir interes Ministarstva. | ||
Odluke iz svoje nadležnosti donosi pravovremeno. | Odgovoran je za donete odluke. | Uzima u obzir moguće rezervne planove za rešavanje zadataka. | Predviđa rizike i posledice na osnovu raspoloživih informacija. | Vrši procenu rizika, troškova i dobrobiti. | ||
Predviđa rizike i posledice odluka i informiše neposrednog rukovodioca. | Predviđa rizike i posledice odluka. | Obrazlaže donete odluke. | Odgovoran je za donete odluke. | |||
Nalazi nove načine da reši problem. | Dobro procenjuje rizike. | Obrazlaže donete odluke. | ||||
Uzima u obzir raspoložive resurse. | ||||||
Odgovoran je za donete odluke. | ||||||
Rad sa drugima i rukovođenje | DEFINICIJA: Rad sa drugima - uspešno komuniciranje i građenje stabilnih odnosa sa drugima. Rukovođenje - pružanje jasnih smernica, delegiranje, motivisanje i razvoj zaposlenih. SVRHA: Rad sa drugima - uspostavljanje dobrih međuljudskih odnosa sa zaposlenima i građanima. Rukovođenje - unapređenje funkcionisanja zaposlenih. | Govori jasno i razumljivo. | Dodeljuje zadatke u skladu sa kompetencijama zaposlenih. | Dodeljuje zadatke u skladu sa kompetencijama zaposlenih. | Podstiče i podržava saradnike da razviju veštine rukovođenja. | Inspiriše saradnike. |
Sarađuje sa kolegama razmenjujući znanja, informacija i iskustva. | Govori jasno, razumljivo i nedvosmisleno. | Govori jasno, razumljivo i nedvosmisleno. | Govori jasno, razumljivo i nedvosmisleno. | Uvažava različitosti i promoviše jednakosti(u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.). | ||
Uvažava različitosti i promoviše jednakosti (u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.). | Razvija međusobno poverenje među zaposlenima. | Razvija međusobno poverenje među zaposlenima. | Traži i daje povratnu informaciju. | Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima | ||
Izražava svoje mišljenje uvažavajući druge. | Podstiče zaposlene na razvijanje lične odgovornosti i potencijala. | Obezbeđuje da se kompetentnim saradnicima pruži šansa za dalji razvoj i/ili napredovanje. | Obezbeđuje da se kompetentnim saradnicima pruži šansa za dalji razvoj i/ili napredovanje. | Komunicira sa javnošću jasno i nedvosmisleno.. | ||
Vodi računa o uticaju svog ponašanja na druge. | Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima. | Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima. | Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima. | |||
Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima | Traži i daje povratnu informaciju. | Traži i daje povratnu informaciju. | Inspiriše saradnike. | |||
Razume svoju ulogu u timu. | Uvažava različitosti i promoviše jednakosti(u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.). | Uvažava različitosti i promoviše jednakosti(u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.). | Uvažava različitosti i promoviše jednakosti(u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.). | |||
Konstruktivno odgovara na primedbe sa kojima se susreće. | Konstruktivno odgovara na primedbe sa kojima se susreće. | Efikasno vodi grupnu diskusiju. | ||||
Objektivan je i nepristrastan u odnosu sa zaposlenima. | Objektivan je i nepristrastan u odnosu sa zaposlenima. | |||||
Prepoznaje i vrednuje marljivost i istrajnost saradnika. | Efikasno vodi grupnu diskusiju. |